tisdag 19 april 2011

Liten klump i halsen, stress och planering.

Jag mitt nöt glömde jag så klart lappen jag och handledare spånat ihop så dagens övningar i datasalen var helt meningslösa för mig del. Allt stod på den lappen. Nu väl hemma har jag renskrivit en del och konkretiserat min del och elevernas del. För min egen del. Allt material, lappar, instruktioner, bildspel behöver ju inte skapas precis just i detta nu inser jag och blir lite lugnare. Men jag vet definitivt vad jag ska göra på den röda måndagen innan allt drar igång :P

Men så här ser det ut so far för den som är intresserad..



Planering för VFU

Vecka 17
Hålla ett intro för Tema Stockholm. Visa bilder på olika offentliga miljöer, vandring-hur vi rör oss och hittar genom hus och torg. Visa historiska bilder på olika torg och gator i Stockholm. Kanske visa en 60-tals bild och en nutida svart/vit bild på en gatuvy och se vad de gissar för årtal.
Visa lite plaster från utlandet vad skiljer dem från våra torg. Något känt avsmalt torg i Rom som Aki berättade om.. Ca 10 min.

Uppgift: Göra ett påhittat torg i 2D eller 3D. 2D-använda sig av sina kunskaper i perspektivritning från kursen innan, 3D-bygga modell i papp, papper, pyssel och skrot de hittar i bildsalen och jobba med skala som de säkert sysslat med på matematiken. Tänka ut torget till en specifik målgrupp eller till sig själva.

Vecka 18
Förhoppningsvis brutet schema och att bilden kan få 2 timmar. Förbereda papper de kan utgå ifrån med uppgiften tydligt formulerad.

Uppgift: I grupper om x antal elever åka till ett av några bestämda torg. Med några frågeställningar på papper ska de undersöka torgets alla funktioner. Finns det sittplatser, vilka vistas där, offentlig konst, bärnkar, funktioner, affärer i anslutning till platsen o.s.v. samt skissa av.
Väl tillbaka på skolan får de berätta för kamraterna vad de observerat.

Vecka 19 och 20
Förbereda material, uppgiften på papper och/eller på blädderblock.

Uppgift: De ska förändra/förbättra något för en specifik målgrupp. De kan till exempel vara handikappanpassning, bättre kvalité för skatare, mer blommor osv. Samma torg de undersökte i grupp fast den här gången självständigt arbete. De kan antingen välja att bygga modell av den del av torget de vill förbättra eller rita med hjälp av perspektiv. De kan även designa nya bänkar eller andra ting och bygga i lera/papp eller rita. Huvudsak att de förbättrar torget och har en tydlig tanke med det. Nåla upp eller ställa på bord så alla kan ta del av varandras.


2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att följa hur det går. Kommer du att få ha fler lektioner?

    SvaraRadera
  2. Det är mycket att tänka på. Har du använt Google sketch någon gång? I det programmet tror jag att man kan bygga upp miljöer i 3D. Har inte provat själv men det kanske kan vara ett sätt att göra bilder på stadsrum. Kommer du att försöka lägga in arbete med kamera som dokumentation eller är det begränsat med utrustning där precis som på min skola? Jag frågade mina elever om de hade kamera och de tog jättegärna med sig sina egna så det löste sig i alla fall. Problemet blir hur man överför bilderna sedan.

    SvaraRadera