tisdag 19 april 2011

Så var vi igång igen!

Det här vändan VFU kändes rent spontant lättare och roligare de här tre första dagarna än de två tidigare perioderna. Kanske beror det på att jag för andra gången är på skolan och hittar, kan vara till nytta känner igen och känns igen. Kanske beror det på att de jobbat med en show och haft kul samtidigt som jag fått lära känna några.
Kanske beror det på att min handledare utstrålar trygghet och det löser sig. Kanske beror det på att jag har lite mer kött på benen och kan vara tryggare i min lärarroll som fortfarande känns lite som ett par förstora skor som jag snubblar på.

Att ha ansvar för fyra timmar för fyra åttor i veckan och planera utifrån ett tema som någon annan bestämt månader tillbaka är en utmaning. TEMA: stockholm Speciellt som arbetslaget som planerat detta inte haft mina VFU veckor i åtanke. Upplägget som är lite under ombyggnad ser ut som så att jag första veckan nu efter påsk får hitta på en 1 timmes uppgift/intro innan själva temat drar igång. Vecka två är det brutet schema som jag hoppas på att få lite tid på att inleda uppgiften och skicka iväg dem på uppdrag och de resterande två veckorna jobba med en konkret uppgift som knyter an till temat, det de undersökt på plats samt till perspektiv som de jobbat med innan.

Rörigt. Men erfarenhetsgivande.
NU ska jag sätta mig in i massa litteratur och smarta papper min handledare serverade mig inför uppgiften!

2 kommentarer:

  1. Bra reflektioner du gör.Hmmmm.....hur kommer det sig att dom inte tagit med dig i planeringen.Ni fick ju redan i januari i uppgift att åka ut för att förbereda er återkomst under vfu och så har dom fått översiktschema mm. Kommunikation det är svårt det minsann.

    SvaraRadera
  2. Hallå! Jag har varit lite off ett tag pga tekniskt problem. Det verkar vara ett roligt tema, men hur ska de hinna? Det verkar vara en stor uppgift, men de kanske har mer tid än så för att arbeta med den.

    SvaraRadera