tisdag 3 maj 2011

Sammanfattning vecka ett.

Åh. Jag lovade mig själv att inte hålla på med såna här sammanfattningsinlägg jue! Men tiden har helt inte räckt till. Eller vi ska säga som så att jag prioriterade lektionsupplägg, PowerPoint, kaffedrickande med världens skönaste handledare och annat pyssel än att blogga. Ok..

So..

Måndag 25 april, röd dag. Ägnade dagen åt att fota till en PowerPoint.

Tisdag 26 april, studiedag på skolan så jag fokuserade på att förbereda inför veckans lektioner och färdigställa den PowerPoint om stadsrummet som skulle fungera som ett intro till nästkommande veckas tema. Tema Stockholm.

Onsdag 27 april, Klass 8A. Shitpommesfrittes. Men mitt USB funkade i skolans dator (Volvo IT, ni vet..) och även PP:en. Klassen lyssnade helt ok får jag ändå säga. De var tydligen en rätt stökig klass. Och stor. De svarade och deltog när jag frågade om saker och vad de såg osv och ingen somnade så vitt jag vet. En bus-grabb svarade på norrländska hela tiden. Blev lite ställd och hade jag vetat helt säkert att han inte var från norrland så hade jag bett honom lägga av. Nu lät jag honom hållas..

Torsdag 28 april, började alldeles för tidigt. Var i skolan 07.40 för att förbereda inför klass 8C. En liten klass (tack och lov) som är en favorit. Många är intresserade och jobbar på bra. Några läser extra bild på elevensval och kulturkurs. Det blir i allmänhet lätt att man får favoriter. De där som lyssnar, jobbar och som man kan spåna, diskutera och analysera med om bild och uppgiften. De som gör att man inser varför man sökte den här utbildningen överhuvudtaget och de som gör att man glömmer bort att tvivla på sig själv.
Där efter var det dags för 8D och kanske den bästa omgången av PowerPoint!

Var med på ett lärarlagsmöte efter skolan som var himla trevligt och givande. Är taggad på temaveckan..

När jag traskade hemåt sen hade jag ett fint litet leende på läpparna och en viss trygghet i ryggen av insikten att man faktiskt får mer kött på benen. För varje gång jag klarar av en stökig elev, går segrande ut ett åh-måste-vi-det-här-tjaffs, lyckas få igång en omotiverad elev och har ett konstnärligt, intellektuellt utbyte av en annan så känns faktiskt benen tjockare. Lager på lager på lager. Snart kommer jag väl inte i stuprörsjeansen längre.


Fredag 27 april, träffade min handledare för kaffe och planering på Café Rival inför temat och sen hade vi 6or i halvklass. De jobbade med linoliumtryck och jobbade på superfint. Var extremt överflödig så jag satte igång att sortera och ordna lite i den rätt kaosartade bildsalen..

..inspirerande bild för att ge ett tappert försök att få inlägget lite mer estetiskt.

2 kommentarer:

  1. Du det finns strechjeans basåattduvet.
    Bra att Aki och du förlägger planering utanför skolan.Det gillar jag särskilt på kaféer.
    Allt verkar rulla på bra.På kommande vfuseminarium ska vi prata konflikter så då kan du berätta om bl a norrlänningen.

    SvaraRadera
  2. Jag kräks på linoliumtryck. Vi höll på med det hela förra VFU:n. Men det är roligt att göra själv. Det är de där trevliga klasserna som bara jobbar utan att klaga som gör att man tror på det där med bildläreriet. Jag upplever själv att det har varit bra att köra samma lektion flera gånger, fler än två, så man får prova och ändra lite i upplägget.

    SvaraRadera