måndag 13 september 2010

Fråga nummer ett

Moment - Färg, perception, kognition

1. Hur tänker du dig att frågor som rör perception – och färg – skulle kunna integreras på ett naturligt sätt i bildundervisningen som helhet – och inte endast begränsas till enstaka färg- och formövningar eller analysuppgifter?

Att integrera perception och färg naturligt i bildundervisningen utan att lockas till att göra ett helt projekt av det eller en till och med en 100 poängs kurs med laborationer och iaktagningar tycker jag verkar svårt. Det handlar om så mkt kunskap och tankar man vill förmedla till eleverna och få dem att tänka och analysera mer i sin vardag.
Men det känns som om all konstnärlig undervisning borde ha mer utav den varan. Blanda in det i vardagsundervisningen genom att i lugn och ro gå runt till var och en under ett pågående projekt i till exempel måleri och prata om just deras målning och om hur färger spelar mot varann.
Om de får relatera till sitt eget projekt och sig själva tror jag att det kan vara lättare för dem att få grepp om kunskapen. Samtidigt kan man innan eleverna kör igång med dagens arbete berätta lite om perception. Ge exempel från vardagen och situationer de själva kan ha upplevt, låta eleverna komma med egna förslag och egna upplevelser.
Visa färgexempel, hur vitt i ett vitt rum inte alls är vitt om man synar det med nya ögon. Prata om synvillor, hur den ”neutralgråa” färgen kan uppfattas vara tonad åt olika håll beroende på vilken färg som ligger intill fast det egentligen är samma hela tiden. Jag skulle berätta lite om färgsystemens uppbyggnad och få dem att tänka i egna banor när det gäller färg.
Uppleva bekanta platser på nytt fast med ett nytt sätt att se och ny kunskap i ryggsäcken.

2 kommentarer:

  1. Hej Sofia! Jag tycker det här är ett bra svar på frågan. Du skriver roligt i bloggen och det är kul att du har satt in en link om färg också. Det som jag tänkte är, att du kanske skulle kunna berätta mer om den fakta vi har gått igenom på lektionerna och kanske skriva om nånting du ha läst i nån av kursböckerna eller kompendierna vi har fått.Vad tror du?
    kram på dig

    SvaraRadera
  2. Just en växelverkan mellan färglära och perception (eller andra ämnesområden) gärna med repetition tror jag på. Gärna som du skriver i samtal med den enskilde individen. Vad är det du ser och varför?

    SvaraRadera