fredag 17 september 2010

Photoshopf

Att lära sig grunderna i Photoshop på två dagar är väldigt intensivt. Möjligheterna är oändliga lika så alla vägar man kan gå för att nå samma resultat. Jag har PS uppe dagligen då jag redigerar foton och layoutar affischer och flyers till den studentnation jag tillhörde när jag pluggade i Lund.
För mig var det intressant att se och lära HUR Annika lärde ut och vad hon tog upp som grunder. Min dröm är att få jobba på estetiska programmet på en gymnasieskola som är inriktad lite mer mot media och foto.

Andra dagen i datasalen tog jag tag i en Tutoial som jag hittat på en blogg och Photoshop och allt skoj man kan hitta på. Den var ganska omfattande med 24 olika steg där dom antog att man hittade alla verkyg och effekter. Men efter lite letande så hittade jag det mesta så jag kunde fullfölja och göra en "Beauty woman effect in Photoshop".
Jag ville ha en utmaning när det gällde att frilägga motivet så jag tog en bild som min sambo tog på mig under en roadtrip till Alvaret på Öland. Det blåste mycket den dagen så håret flyger fritt. Tackvare genvägar (markera - select - refine edge) gick det snabbt att få en grund att utgå ifrån och sen måla tillbaka lite hår så det ser naturligt ut.
Sen var det bara att följa guiden. Steg för steg. Lager för lager.
Precis som eleverna på 1870talet fick göra på sin teckningsundervisning. Det finns en viss fördel med det med att lära sig utan att ha krav på egen kreativitet. Ibland kan för mycket frihet vara hämande och uppsatta mål och kriterier utmanande och inspirerande.

Det jag saknade med tvådagarskursen var lite uppgifter. Det är självklart jättesvårt när alla ligger på så olika nivå men vi gick ändå igenom hur man kan klippa ihop ett kollage, frilägga, retuschera och lite mer. Andra dagen kunde varit mer inriktad på att man skulle ta med sig en eller fler bilder hemifrån och skapa något utefter det vi lärt oss för att sen lägga upp på bloggen. Att ha ett mål gör att man blir mer motiverad och om det sen ska publiceras gör att man skärper sig ännu ett steg.

Tips: På http://www.psdeluxe.com/ finns massa tutorials, gratis penslar, idéer och massa annat.
Ett paradis för alla nördar.

1 kommentar:

  1. Bra att du redan tänker på den undervisning du själv deltar i och din egen ingång som lärare!!!

    SvaraRadera