onsdag 29 september 2010

Att rita med ljus

Introduktionslektionen i fotografi var givande. Sist jag hade en heldag med foto var när jag fick äran att plåta ett bröllop i Malmö nu i somras så det var efterlängtat. Att bara få fokusera på bra bilder hela dagen och lite genomgång av kamera och bländar/slutarvärden är ju bara bra att upprepa. Jag och Natalie bildade team vilket visade sig vara en lyckad kombination då båda har tidigare erfarenheter både framför och bakom kameran.
Tänkte lägga upp några av exempelbilderna med kamerainställningarna under så de som vill kan läsa..

Kort skärpedjup
50 mm (objektivinställning), f 1,8 (bländare), 1/1600 (slutare) och  ISO 100

 Telezoom    vs   Vidvinkel
55 mm,  f 5,6,  1/160,  ISO 100   vs  18 mm,   f 4,  1/160,  ISO 100

Fryst rörelse
50 mm,  f 1,8,  1/320,  ISO 100


 Panorerad rörelse
50 mm,  f 14,  1/8,  ISO 100

 18 mm,  f 4,  1/400,  ISO 100

50 mm,   f 1,8,  1/400,  ISO 100


50 mm, f 2,2,  1/800,  ISO 100

Tack för en fin dag Natalie! 
..bilderna är oredigerade här men kommer inom kort läggas upp på min andra blogg i redigerat skick för den som är intresserad att se. Bara att fråga om ni undrar något om inställningar eller photoshop eller liknande :)




5 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Jag gillar särskilt den sista- kram!

    SvaraRadera
  2. Åhhh det var verkligen en trevlig foto lektion...Tack själv Sofia! Två glamorama tjejer fyllda med dramatik och kunskap i kombination med "make love to the camera- attityd" kunde inte slå fel..fniss!
    vad säger du om det där "Ofelia -temat" som jag pratade om igår? Visst skulle det vara underbart..måste bara hitta en vacker location där våra chiffongklänningar och spetssjalar ...löv och blommor får flyta svävande över vattenytan...kram!

    SvaraRadera
  3. De var så fina de foton ni tagit! Vackra bilder vackra människor:)

    SvaraRadera
  4. Här skulle jag vilja vara med och lära mig ett och annat!

    SvaraRadera
  5. ni är grymma! väldigt pedagogiskt med bild och bländar- respektive slutaruppgifter. Tack!

    SvaraRadera