tisdag 3 maj 2011

En lärarkandidatskamp för engagemang.

Att ha vatten överhuvudet, i öronen och djupt under men att flyta ganska bra ändå.

Så kom då veckan med stort T.
T som i TEMA : STOCKHOLM

Igår Måndag 2 maj började med att jag i lätt stress och panik försökte kopiera dubbelsidigt och vika och häfta ihop en fin liten bok. Uppstartsuppgiften till hela temaveckan skulle nämligen vara MIN bilduppgift! Otroligt smickrande att de var så pepp på idén som gick ut på att eleverna i grupper skulle ge sig ut och studera olika torg runt i Stockholm. Från Mariatorget i söder till Karlaplan i norr. Kungstorget och Nytorget och några där emellan och sen tillbaka på skolan bygga modeller av platserna eller delar av platserna som de vill förbättra, förändra eller lägga till något på.

När jag med hjälp av några lärare och elevassistenter väl fått ut ca 115 ex av häftet med frågor eleverna skulle besvara, plats att rita av saker, analysera torgets alla funktioner osv gick vi ner i stora salen där starwars temat spelades medan eleverna satte sig tillrätta.

De andra lärarna i arbetslaget hade förberett en liten teaterpjäs där de ställde alla de frågor eleverna med all säkerhet skulle ställa och förklarade uppgiften på ett bra sätt delades de in i grupper. 2 från varje klass, 10-11 st i varje grupp, 10 grupper. De fick ett kuvert med en lapp där det stod vilket torg de fått tilldelat, kartor, pennor, telefonlista samt ett gäng häften. Alla verkade förväntansfulla. Där lämnade vi dem åt sitt öde med uppmaning om att komma tillbaka vid 14 tiden.

Jag gick till bildsalen för att förbereda med material och pysselredskap inför morgondagen (idag). Jag fyllde hissen (ja, tack och lov för den) med kartonger, tyg, färg och annat jox och for upp till våning 4 där vi skulle få disponera två klassrum. Ställde borden i små öar och skrev fint på tavlan i alla de fyra färger som någon bestämt att white board pennor ska tillverkas i.
Lagom trött och lätt svettig men redo att möta morgondagen.

jaha.. ännu en sån där upp-piffande bild.

1 kommentar:

  1. Det verkar vara en rolig uppgift som omfattar i stort sett alla moment i "bildämnet". Är det en ämnesövergripande uppgift? Vad gör de i så fall på de andra lektionerna? Det där med kopierandet blir man tokig på. Varje gång jag måste springa till kopieringsmaskinen är det kö före och jag är ju lite dålig på framförhållning, undrar vad som hände med det papperslösa samhället?
    Det är bra att du skriver upp instruktionerna på tavlan, det underlättar både för eleverna och ditt eget minne.
    Keep up the good work!

    SvaraRadera