måndag 23 maj 2011

Tema : Stockholm

Fortsättning och sammanfattning av det jag tidigare skrivit i bloggen om Tema : Stockholm.

tisdagen den 3e maj fick eleverna köra igång sitt byggande. De lyssnade snällt på min snabbgenomgång av uppgiften och några var riktigt taggade på att rota i allt material jag släpat upp och dukat fram i sal 416 på fjärde våningen. Det kändes jättebra. Allt slit är verkligen värt det när man ser hur kul de tycker det är att pyssla och bygga på det här sättet istället för att måla och teckna traditionellt. Resterande bildlektioner vecka 19, 20 och 21 fortsatte arbetet ganska likadant.

Elevernas olika ingångar till modellbygge är lite kul att titta på. En del vet exakt VAD de vill bygga men inte hur medan andra går fram och letar efter någon rolig tygbit eller en gammal kork och utgår därifrån. Jag kan inte säga om det blir någon vidare skillnad på resultaten. Det beror nog mest på eleven och mödan som läggs ner.

Som redovisningsform panikbestämde jag och min handledare att modellerna skulle fotograferas av och eleverna skulle skriva små A5 kort på färgat papper där det framgår VEM som gjort modellen, PLATS de varit på, MÅLGRUPP de valt att göra tillvaron bättre för och VAD de gjort. Vissa modeller hade helt enkelt inte den slutfinish man kunde önskat till en utställning. Men med foto kan man ljuga och välja den bästa vinkeln. Jag var noga med att tala om att även en förälder till en elev som inte går i årskursen även skulle förstå vad utställningen och hela temat handlat om.

Saker jag ska tänka på till nästa gång jag kör något sånt här:
Eleverna uppskattar tydligen fina häften gjorda med en gnutta omsorg och grafisk finess. Där uppgiften tydligt är formulerad och de kan samla allt på ett ställe. Även lätt att få reda på hur de tänkt och deras process sett ut om de för logg över vad de gör och betygssättningen blir rättvisare. MEN skriva ut att de ska skriva namn på utsidan. Det kunde jag väl räknat ut själv men det gjorde jag inte. Skriva ut betygskriterier eller i alla fall riktlinjer i häftet så eleverna är på det klara med vilken omfattning arbetet har och vad som gäller samt tjata lite på dem att de måste fylla i lite i loggen.

När det gäller material tror jag det är lämpligare att ha lite mer bestämda material och inte ett smörgåsbord av diverse jox och även förbereda en bottenplatta så alla blir lika stora samt att man kan jobba efter en bestämd skala och samarbeta med matteläraren. Kanske även som grupparbete för att de mindre drivna ska få lite draghjälp och att det är en himla bra övning att kompromissa med sina kamrater.

Ett bra tips min handledare gav när vi pratade lite om gruppindelningar var att sätta de mindre drivna eleverna i samma grupp. Det kan gå helt åt pipsvängen men det kan också bli otroligt lyckat. Att de inser att de inte får något gratis och faktiskt måste anstränga sig lite. Plus att de drivna eleverna slipper jobba dubbelt.

Det här lektionsupplägget har stärkt mig enormt. Både som person och i min lärarroll. Från olika håll har jag fått höra positiva saker. Beröm för rolig idé, att jag orkar ta tag i saker och att jag som lärarkandidat vågar ta plats. Det som kanske gladde mig mest vad när jag fick frågan vilket år jag gick på lärarlinjen, när jag svarade att jag gick första året fick jag ett svar i stil med "OJ, ja nä det trodde jag inte. Du verkar så säker.."

/ Glad_tjej_87!

Här nedan är några elevarbeten. Resten sparar jag till redovisningen!












 Med tops som håller upp träden..













Lidl













Se upp för tåg!












Vem vill inte ha en drink på Hötorget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar